| --- JUBILEUM ---
VocalStudio Elst bestaat 10 jaar!
Op 1 september 2010 kwam de eerste zangleerling mijn studio binnenlopen. De start van een geweldige tijd, mijn eigen toko. Ik had toen al ruim 10 jaar ervaring als vocalcoach en mocht dit nu helemaal als eigen baas gaan doen. Wat een heerlijk gevoel! In de afgelopen 10 jaar zijn veel leerlingen binnengestapt om samen met mij een muzikale stap vooruit te maken. Later kwamen daar KidScore, HighScore en de VocalGroups bij.
Op deze pagina vertellen (oud)leerlingen over de zangles die ze bij mij hebben (gehad). Ik hoop deze pagina steeds aan te vullen met nieuwe verhaaltjes, dus kom gerust een keer terug...
Tot zings! Kees |
Jessica Willemsen Ik heb drie jaar zangles bij je gehad, vanaf 2014 tot 2017. Heb in die jaren veel van je geleerd en vond/vind je een goede zangcoach. Wat ik altijd leuk vond is dat de zangles altijd opgenomen werd zodat je thuis kon terugluisteren wat je nog kon verbeteren aan zangtechniek. En het leerlingenconcert vond ik altijd leuk, de eerste was in café In den Ommelanden en de tweede waar ik aan mee heb gedaan was in café Bij Tante. Ik heb een leuke tijd bij je gehad als zangleerling.
Eveline Hopstaken Gefeliciteerd Kees, 10 jaar lang mogen mensen bij je ontwikkelen, groeien. Het is telkens een feestje je geeft me zoveel vertrouwen en lef, dat is echt geweldig!!!
Gertine Kwak Hoi hoi, ik ben Gertine en ik heb nu al 7 jaar zangles bij VocalStudio Elst en ik vind het super leuk. Ik heb veel van Kees geleerd, vooral de koortjes inzingen vind ik altijd een mooie afsluiter voor een liedje dat ik dan heb ingezongen. Sowieso hebben we altijd wel lol in de les maar er wordt ook serieus gewerkt (soms dan😂). Wat ik vooral heb geleerd is dat je veel plezier in het zingen moet hebben en als er foutjes gemaakt worden kan je die altijd herstellen en je liedjes kan je altijd eigen maken. Ik heb ook meegedaan met de VocalGroup, was ook leuk om te doen. Quote van mij is dan ook: “Music makes me the person who I am”.😉 #zingenisleuk
Gilbert Sneep Veel van geleerd. Je lessen zijn to the point. Heel duidelijk en daardoor effectief.
Christien Romp Thuis, uitgedaagd en vertrouwd
Na jaren gezongen te hebben bij twee koren, was ik toe aan iets nieuws. Ik draaide hier en daar een repetitieavond mee, maar voelde me nergens thuis, uitgedaagd en vertrouwd tegelijk. Anderhalf jaar geleden vond ik een oproepje van Kees: ‘Er is nog een plek in een van mijn vocal groups.’ Na de eerste les wist ik het zeker: dit is waar ik naar op zoek ben geweest.
Om de week rijd ik sindsdien naar Elst om samen met de andere vrouwen van 4-Tune te zingen. Anders dan bij de meeste koortjes, hebben wij geen vaste stemverdeling. Dat betekent dat ik de ene keer een lage partij voor mijn rekening mag nemen en de andere een hogere, wat uitdagender is dan altijd maar binnen je vertrouwde, comfortabele bereik te blijven. Bovendien zorgt Kees voor een eerlijke verdeling van de teksten: zo hoeft niemand een nummer lang alleen maar ‘aaah’ en ‘doe-doe-doe’ te zingen.
Wat ik allerfijnst vind aan de lessen met 4-Tune: er is geen onderlinge strijd. De ene stem is niet belangrijker dan de andere en we hoeven (elkaar) niets te bewijzen. Kees helpt ons niet alleen beter te zingen maar besteedt ook aandacht aan presentatie, ritmiek en uitstraling. Dat alles maakt dat ik me bij Vocal Studio Elst tegelijkertijd thuis, uitgedaagd én vertrouwd voel.
Vanwege de coronacrisis hebben we sinds halverwege maart niet meer samen gezongen. Ik kan niet wachten om eind augustus weer te beginnen!
Hans Poulussen 2,5 jaar les en wat heb ik veel geleerd van haar (zelfs Nederlands). Altijd gezellig, altijd enthousiast en altijd meedenkend, en heel veel geduld. Wat heb ik mooie nummers met haar mogen maken, echt fantastisch, van verdrietige nummers tot vrolijke nummers. Er zullen er nog vele volgen, dus je bent nog lang niet van me af, mevrouw Kees.
Dick Zutt 10 jaar Vocal Studio Elst, zingen met Kees Ik ben al sinds de melktanden bezig met muziek. In een vroege jeugdherinnering lig ik op de buik op de bank thuis in onze rijtjeshuiswoonkamer met een oranje Philips transistorradio van mijn vader. De voorzijde van de radio heeft een soort beige raster met rechts een blauwe cirkel met daarin namen van Europese steden. Met de knop rechtsboven kun je draaien om zenders te zoeken en muziek te beluisteren. Mijn favoriete nummer is Crazy Horses van The Osmonds. 1972, ik was 6 jaar. Crazy Horses is een goed voorbeeld van waar ik het hier over wil hebben, namelijk stembereik! Het couplet in Crazy Horses wordt gezongen door een oudere Osmond broer en begint in de wat lagere registers. Vervolgens neemt het jongere broertje het over en die gaat zonder moeite de hoogte in. Zelfs tot aan het maniakale ‘CRAZY HORSES … OEWAAA … OEWAAA’. Hoewel dat volgens mij eigenlijk niet gezongen wordt maar een overstuurde theremin is, maar dat terzijde. We gaan het hebben over stembereik dus. Wat heb je in huis, wat zit er in en wat kan het worden? De afgelopen 10 jaar heb ik muziektheater gemaakt met De Arnhemse Jongens en onder andere twee Beatles shows verzonnen en uitgevoerd. Daarmee vele malen op Sonsbeek Theater Avenue Arnhem gespeeld in modder, regen en zonneschijn en heel veel plezier gehad. Dan ontdek je dat The Beatles in essentie een vocale groep zijn. John, Paul, George and it’s only Ringo zingen fantastisch samen. Alleen … wel een beetje hoog. Liedjes van John Lennon zingen soms beter op -1 en Paul McCartney zelfs -1.5. Met mijn gitaarleraar was het altijd een sport om uit te puzzelen hoe je dan een liedje kon transponeren en toch de essentiële elementen kon bewaren. In praktijk betekende dat veel gebruik maken van de zgn. capo, oftewel gitaarklem. Met dit hulpmiddel maak je de hals van de gitaar korter en speel je dezelfde clusters akkoorden maar klinkend op aangepaste toonhoogte. In het kort: dan zijn ze zingbaar. En toen kwam ik bij Kees en VocalStudio Elst terecht. Les 1: ‘Pas de muziek aan bij je stem, niet andersom. Hoe komt jouw stem het best tot zijn recht en hoe voel je je daar lekker bij? Want als jij je lekker voelt, dan voelt het publiek dat.” Okee … Niks nieuws onder zon dus, hetzelfde geluid. En natuurlijk, als je met een karaoke-band meezingt is dat tegenwoordig makkelijk. De digitale techniek staat voor niks. Druk op de knop en klaar… zingen maar. Maar als je, zoals ik, jezelf op gitaar begeleid, is en blijft dat lastig. Eerder had ik de capo om de hals korter te maken en de toon aan te passen, maar Kees vraagt of de gitaar niet lager kan gestemd en out-of-the-box… kan de hals niet langer? Ik moest er echt even over nadenken. Natuurlijk… als je er zo naar kijkt… Kees heeft een fundamentele doorbraak geforceerd in mijn vastgeroeste eigenwijze gitaar ego en het voor elkaar dat mijn Martin D28 nu niet op EADGBE staat maar op DGCFAD. Plus, dikkere snaren, 13. Tegen alle conventies en puristen in sta ik nu, dankzij Kees, een hele toon lager te spelen en zing ik veel gemakkelijker. En dan blijkt ineens dat mijn grote singer-songwriter held Elliott Smith dat ook doet. Vandaar dat zijn liedjes altijd zo lastig na te spelen waren. Kees, een dikke 1,5m kus. I Love U. I’m in love with the world through the eyes of a girl who’s around the morning after Say Yes - Elliott Smith Dick Zutt
Marga Wanders Gefeliciteerd Kees en ik weet uit ervaring hoe prettig en fijn het is om bij jou zangles te krijgen. Zeer inspirerend , fijn en altijd gezellig!! Op naar het volgende jublieum!!
|